Aprenentatge
i servei

Què és el projecte NATURA KM0?

Objectius

  • Sensibilitzar i fer participar l’alumnat de 8 escoles de l’Urgell, coordinades en dues Zones Escolars Rurals (Guicivervi i Riu Corb) en accions de conservació i millora de la biodiversitat a fora de l’aula.
  • Cada centre educatiu s’encarrega d’un espai concret per què l’alumnat n’assumeixi la responsabilitat i la gestió. Es firmarà un acord de custòdia del territori entre els centres educatius i la propietat del terreny.
  • Tot el projecte gira al voltant d’aquest espai: els alumnes es faran responsables d’aquest espai, el cuidaran, aprendran a conèixer-ne la biodiversitat i a millorar-la, i descobriran el patrimoni etnobotànic que amaga el seu entorn.

Com es desenvolupa?

Es realitzen tallers trimestrals en cada centre escolar. Els tallers van acompanyats d’una maleta pedagògica, una formació al professorat i unes propostes d’activitats a realitzar en l’espai en custòdia durant tot l’any, sota la forma d’un dossier mensual adreçat a l’alumnat i el professorat.

Activitats i recursos del primer any (2023-2024)

Durant el primer any del projecte Natura Km0, hem posat en marxa una sèrie d’accions amb l’objectiu de connectar l’alumnat amb el seu entorn natural i cultural. Aquestes activitats s’han estructurat al voltant de tres eixos principals: tallers pràcticsmaletes pedagògiques i activitats complementàries enviades als docents.

Tallers pràctics

Els tallers han estat una part fonamental del projecte, permetent als alumnes aprendre i actuar de manera directa sobre els espais en custòdia. Durant el primer any, s’han realitzat tres tallers principals:

1. Reconèixer l’espai i la biodiversitat local:
En aquesta primera etapa, l’alumnat es va familiaritzar amb l’espai en custòdia, explorant-ne les característiques i descobrint la flora i fauna locals. L’objectiu era aprendre a observar i entendre el valor ecològic de l’entorn més proper.

Es van realitzar passejades per identificar les espècies més comunes.

Els alumnes van utilitzar eines adaptades per catalogar plantes i observar animals.

 

 

 2. Millorar l’espai en custòdia:
En aquesta segona fase, els alumnes van treballar activament per transformar i millorar l’espai en custòdia. Mitjançant accions pràctiques,
com aprendre a realitzar esqueixos d’arrels i esqueixos de planta, van aprendre a actuar de manera responsable per fomentar la biodiversitat.

Es van dur a terme tasques com la neteja d’espais degradats, la sembra de prats florits i la plantació de plates adaptades al clima mediterrani.

 

 

3. Creació de menjadores d’ocells amb jonc:
En aquest últim taller, l’alumnat va aprendre a utilitzar recursos naturals com el jonc per crear menjadores per a ocells. Aquesta activitat, a més de contribuir a l’alimentació i conservació de les aus locals, va permetre treballar habilitats manuals i entendre la importància de reutilitzar materials sostenibles.

Els alumnes van construir menjadores seguint tècniques tradicionals i materials locals. El taller va estar impartit per l’Anna Sínia.

 

 

Maletes pedagògiques

Les maletes pedagògiques han estat una eina clau per donar continuïtat al projecte fora dels tallers. Cada maleta ha estat dissenyada específicament per cada centre i ha inclòs:

  • Propostes d’activitats: Fitxes i guies per explorar temàtiques com la biodiversitat, la conservació i l’etnobotànica.

  • Recursos didàctics: Llibres i materials visuals per aprofundir en els continguts treballats, entre els quals la guia d’Ocells dels secans de Ponent i pagesia, facilitada als 8 centres per Espais Naturals de Ponent.

  • Projectes pràctics: Idees per involucrar els alumnes en iniciatives com la catalogació de plantes o l’observació d’aus.

Les maletes van estar creades conjuntament per la Biblioteca Tirant lo Blanc de Belianes i Els Corremarges.

 

 

Activitats complementàries enviades als docents

Durant l’any, Els Corremarges han mantingut una comunicació constant amb els docents, proporcionant recursos addicionals per enriquir el treball amb l’alumnat:

  • Dinàmiques de reflexió sobre problemàtiques ambientals locals.

  • Activitats per registrar i analitzar canvis en la biodiversitat dels espais en custòdia.

     

Aquest enfocament integrat ha permès que el projecte es mantingui actiu al llarg de tot l’any escolar, implicant tant els alumnes com el professorat en un procés continuat d’aprenentatge i acció.

 

RESULTATS I APRENENTATGES

 

El primer any del projecte ha generat un impacte significatiu:

  • +200 alumnes implicats en accions concretes de conservació.

  • 8 espais en custòdia millorats gràcies a la feina col·lectiva.

  • Més de 24 tallers impartits entre les escoles participants.

 

 

MIRANT ENDAVANT

 

El segon any del projecte promet continuar aprofundint en el vincle entre els alumnes i el seu entorn. Noves activitats, més coneixements compartits i una comunitat més implicada són només alguns dels reptes que afrontem amb il·lusió.



El projecte rep el suport de:

 

INTERCOOPEREM

Scroll Up